torsdag

27 mar



”När Jesus hade blivit döpt steg han genast upp ur vattnet. Himlen öppnade sig, och han såg Guds ande komma ner som en duva och sänka sig över honom. Och en röst från himlen sade: Detta är min älskade son, han är min utvalde.” (Matt 3:16)

Den tredje personen i den treenige Guden är den helige Ande. I Bibeln är duvan en symbol för den helige Ande. Duvan är budbäraren som i Gamla testamentet kommer till Noa med budet om att vattnet höll på att sjunka undan, och det var en duva som var det synliga uttrycket för den helige Ande vid Jesu dop. Vissa teologer ser ett samband mellan uttalandet i 1:a Mosebok där det står att Guds ande svävade över vattnet (1 Mos 1:2) och den helige Andens nyskapande verk i vår tid, när han med sin livgivande kraft åter ruvar över världen och vill omskapa människor till att bli nya skapelser i Kristus.
I min föreställning är en duva ”tung”, men ändå är den lättskrämd och flyger hastigt bort när den blir störd. Så är det också med den helige Ande. När Guds ande kommer över en grupp människor, är det som en mäktig tyngd faller över alla närvarande, men oförsiktiga rörelser eller okänsliga uttalanden kan lätt skrämma iväg honom. Det finns bara ett ord som kan beskriva tillvaron när den helige Ande faller. Det är ”ljuvlighet”!
BÖN
Helige Ande kom oss nära, Vi behöver dig. Kom med din ljuvlighet över mig idag och fyll mig med din frid.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar