måndag

7 okt



”… världen är korsfäst och död för mig och jag för världen… det är fråga om en ny skapelse” (Gal 6:14-15)

Bibeln talar om att vi blir nya skapelser när vi tar emot Jesus i våra liv. I en kommentar till Rom 7 i Levande Bibeln, förklaras vad som menas med att vara en ”ny människa”.  Det är verkligen något livsavgörande som händer, när vi bekänner Jesus som Herre i våra liv:
”En otroendes sinne är koncentrerat på den egna personliga lyckan i tillvaron. Hans kraftkälla är den egna motivationen. Den troende däremot har satt Gud i centrum. Han är kraftkällan i vardagen.”
Vårt sätt att tänka, och vårt sätt att tolka tillvaron beror på vilken utgångspunkt vi har, när det gäller världsbild och människosyn. Förr i världen trodde människorna att jorden var världens medelpunkt och att allt kretsade runt vår planet. Så småningom förstod man att jorden bara var en liten del i världsalltet, och att det i vårt solsystem fanns ett annat centrum, nämligen solen, som jorden och alla andra planeter kretsar runt. 
På samma sätt som det är en oändligt stor skillnad om man tänker sig jorden som alltets medelpunkt eller som en liten satellit i rymden, är det stor skillnad i vårt sätt att tänka, om vår utgångspunkt är att det är jag, som är centrum i tillvaron, eller om det finns ett annat centrum, som jag tillsammans med alla andra har att rätta mig efter. 
För en kristen är Jesus Kristus medelpunkten, referenspunkten och rättningssnöret för hela livet. Kort och gott – Han är Herre!
BÖN
Jesus, du är mitt centrum. Tack för att jag får inrätta mitt liv efter dig. Du är mitt ljus och Du är mitt liv. 
 ______________________
Dagens andakt på norsk http://dagensandaktpanorsk.blogspot.com.
Daily devotion in English: http://dailydevotioninenglish.blogspot.com.
______________________

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar