torsdag

9 apr



”Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike” (Joh 3:5-7)

Nikodemus, en farisé och medlem av judarnas råd kom till Jesus för att ställa några frågor. Han var ärlig i sitt sökande, men Jesus gjorde det inte lätt för honom, utan sa att man måste ”födas på nytt” för att kunna se Guds rike. Alla, Nikodemus inberäknad, vet att det är omöjligt att födas på nytt fysiskt och den som alltid vill kunna förstå, har inte mycket att hämta här. Den nya födelsen måste omfattas i tro. Det handlar om en andlig nyfödelse av vår inre människa. 
En flicka, på ett behandlingshem för tonåringar som misslyckats i livet, intervjuades i ett TV-program. Hennes sorgsna ögon såg in i kameran när hon berättade om sitt liv. Hon var bara 13 år, men ändå kände hon att hennes liv redan var förstört och att det inte fanns något att hoppas på mer i livet. Så säger hon med sorg i rösten: ”Jag önskar att jag kunde få bli född en gång till”. Jag ville ropa in i TV-apparaten och ge henne svaret: ”Jamen det är möjligt! Jesus kan göra så att du får börja om. Han kan ge dig ett nytt liv. Du kan få bli född på nytt!” 
Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal. Om du bara vill, och vågar,  kan Jesus ge dig en ny start i livet. Han vill ge dig ett nytt liv där du aldrig mer behöver kämpa ensam för om du bjudit in honom att dela livet med dig så kommer han aldrig att lämna dig.

BÖN
Jesus, tack för Bibelns berättelser som talar om dig och gradvis för oss allt närmare dig, när vi vågar läsa med ett öppet och förväntansfullt sinne. Jag ber att jag ska få möta dig som den uppståndne och levande Guden och känna igen dig i allt som möter mig idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar